El negatiu està de moda
Ja fa anys que les càmeres digitals han guanyat la batalla a les analògiques, però malgrat tot, els rodets es neguen a donar-se per vençuts i desaparèixer. Encara són molts els fotògrafs (aficionats, majoritàriament) que segueixen fent fotos amb càmeres de 35 mm, ja sigui com a mostra de fidelitat al format original o com a signe d’exclusivitat. Però el que realment està causant una revolució en el món del negatiu són les càmeres lomogràfiques, convertides ja en objectes de culte.
La lomografia és un fenomen fotogràfic estès mundialment sorgit arran de la camera compacta d’origen soviètic LOMO LC-A, fabricada als anys 80 i molt popular als països comunistes de l’època. Una dècada més tard, uns estudiants austríacs la van descobrir i van quedar fascinats per les seves fotos “úniques, lluminoses, enfocades i desenfocades i fresques”, fins al punt que van formar la Societat Lomogràfica amb l’objectiu de transmetre el missatge de la lomografia arreu del món.
Les cameres lomogràfiques, conegudes popularment com a lomo, potencien la fotografia casual, quotidiana, informal, desenfadada, espontània. Es caracteritzen pels seus colors sobre-saturats i les imatges mogudes i sobre-exposades. No solen ser fotos de gran qualitat fotogràfica, no ens enganyem, però és que aquest no és l’objectiu de la lomografia, que insisteix en què l’important és fer fotos, no el resultat d’aquestes.
A dia d’avui es pot dir que hi ha una veritable “revolució lomogràfica” i existeix una gran varietat de cameres lomogràfiques, cadascuna potenciant un efecte diferent. És el cas de la Fisheye, amb lens de gran angular i amb efecte “ull de peix”, la Holga , de mig format, l’aquàtica Frogeye o la panoràmica Horizon. També hi ha un gran mercat al voltant d’aquestes cameres i es poden aconseguir tot tipus d’accessoris com flaixos, fundes, filtres o manuals.
La Societat Lomogràfica Internacional s’ha convertit en una organització mundial molt activa i compromesa amb la fotografia “espontània, experimental i creativa” i ja compta amb “ambaixades lomogràfiques” a moltíssims països i ciutats d’arreu del món. És el cas de Barcelona, que ja fa més de 3 anys que compta amb una botiga lomogràfica al Born, on sinó?
Es pot afirmar que les lomo estan jugant un paper important en la resistència dels 35 mm i que dia a dia els seus seguidors són més nombrosos i fidels. Els seus punts forts són els preus més que assequibles de les cameres i la comoditat de poder revelar la pel•lícula a qualsevol lloc, sense necessitat de cap procés especial.
Per tot això, recorda: un autèntic lomogràfic “don’t think, just shoot”.
Cap comentari:
Publica un comentari a l'entrada