21.1.08

La guia definitiva: enigmes matemàtics, memòries de guerra, amors malaltissos... i centres de bellesa

És 21 de gener. Estem ja a l’any 2008. Esperem que d’això en siguem tots conscients. Ha plogut molt des de la última guia definitiva. Però entre ressaques internacionals de Cap d’any, oblits inoblidables, preocupacions diverses i una melancolia permanent, un servidor s’ha permès el luxe de tenir unes mini vacances espirituals i imaginaries. Pot ser que tot sigui fruit de l’efecte Darjeeling o directament m’agradi delirar a marxes forçades. En tot cas, i després d’haver gaudit prèviament entre gàngsters americans, revoltes alternatives amb música dels Beatles o apassionants històries d’amor i expiació entre guerres mundials... ja us podeu agafar ben fort, perquè les següents setmanes garanteixen cinema de qualitat (Hacia rutas salvajes; 4 meses, 3 semanas y 2 días; Juno; La escafandra y la mariposa; My Blueberry Nights; No es país para viejos; Pozos de ambición; Sweeney Todd; La guerra de Charlie Wilson...). ¿Ho podrem resistir? De moment, aquestes sis estrenes és el que ens deixa la quarta setmana de gener.

Comencem per un internacional Alex de la Iglesia, que aparca el seu característic humor negre per relatar-nos en plan Cluedo una clàssica història d’assassinats, pistes, trampes, enganys i un bon assortit de sospitosos amb Los crímenes de Oxford. Inspirant-se amb figures com Hitchcock o a partir de les novel·les d’Agatha Christie, la pel·lícula compta amb el protagonisme (¿i el feeling?) d’Elijah Wood (... que no... que ja fa anys que va deixar de buscar l’anell únic...) i Leonor Watling, a més de Julie Cox, un plat d’espaguetis i un sempre perfecte John Hurt entre l’elenc secundari. Però si us pensàveu que després de Leones por corderos, Redacted o La batalla de Hadiza ja estava tot dit en relació a la guerra d’Iraq, ara ens arriba la que, segons sembla, planteja el tema amb més encert. Paul Haggis, després de dirigir Crash i participar en alguns dels guions més atractius dels últims mesos, es torna a posar darrere les càmeres i amb guió propi amb En el valle de Elah (In the valley of Elah), un metafòric títol bíblic que arremet contra els ideals patriòtics més rancis a partir de les seqüeles que ens ha deixat el lamentable conflicte bèl·lic. Tommy Lee Jones, Charlize Theron i Susan Sarandon formen el trio protagonista.

I mentre esperem veure la que en teoria ha de ser la interpretació més increïble de Javier Bardem gràcies als germans Coen, Mike Newell aprofita per estrenar la seva El amor en los tiempos del cólera (Love in the time of Cholera), l’adaptació nord-americana que es realitza a partir de la mítica i elogiada novel·la de Gabriel García Márquez. Protagonitzada per Javier Bardem i la italiana Giovanna Mezzogiorno, i amb el suport d’actors com John Leguizamo, Liev Schreiber, Benjamin Bratt o Catalina Sandino Moreno, sembla ser que aquesta adaptació no ha acabat comptant amb el beneplàcit total de la crítica. ¿Shakira, el maquillatge més que discutible i certes llicències narratives en tenen la culpa? Ja tindrem temps per jutjar-ho. En tot cas, sempre ens podem quedar amb el cinema libanès gràcies a la pel·lícula Caramel, dirigida i protagonitzada per Nadine Labaki que, en plan yo me lo guiso yo me lo como, també participa en el guió. La pel·lícula, que va ser una de les sorpreses del passat Festival de San Sebastià en aconseguir els Premis del Públic i de la Joventut, és una tragicomèdia que, lluny dels conflictes polítics, centra la seva mirada en un saló de bellesa i les històries que allí s’hi van relatant de la mà d’algunes clientes habituals.

Per últim, el director Glenn Standring posa al nostre servei (¿calia?) l’enèsima versió fantastico-terrorífica protagonitzada per vampirs en una coproducció entre Nova Zelanda i el Regne Unit. Amb el títol La criatura perfecta (Perfect creature) i amb la participació de Dougray Scott (l’Ian de Mujeres desesperadas) o Saffron Burrows, la pel·lícula ens transporta a uns ficticis anys 60 en la que vindria a ser una hipotètica i grandiloqüent guerra civil entre vampirs i éssers humans. I ja per finalitzar, la pel·lícula alemanya Nostalgia (Sehnsucht), de Valeska Grisebach, troba per fi un lloc en les pantalles espanyoles després d’haver guanyat el premi a la Millor Pel·lícula en el Festival de Gijón del 2006. Un relat dramàtic i caòtic a partir de les vivències d’una jove parella.

Ens veiem la setmana que ve amb l’esperadíssima pel·lícula dirigida per Sean Penn, la segona part de Mortadelo y Filemón i l’estrena de la triomfal pel·lícula romanesa que va arrasar en l’últim Festival de Cannes. I recordeu que demà ja es donen a conèixer els nominats als Oscar d’aquest any.

1 comentari:

ä ha dit...

Juno genial i Bluberry nights fluixeta...
:)

mola adelantar-se a la cartellera, tot i que sigui ilegalment...

^^