1.7.08

Poparb 2008, El Gran esperit del petit Festival.

Son muchos los factores que diferencian el Poparb de la gran mayoría de festivales que se hacen en nuestra península, proximidad, simpatía, localización.. sin lugar a dudas estás son parte de las cualidades intrínsecas de los dos días de conciertos en formato verbenero, que hacen un año más las delicias de los seguidores del pop fabricado en Catalunya.






Retenciones en el autopista incluidas, llegamos al festival para escuchar los últimos coletazos de Manos de Topo, banda que, como la gran mayoría de las que completaban el cartel de esta edición, hemos tenido la posibilidad de ver infinita y gratuitamente en Barcelona y alrededores. En boca de su propio vocalista, y a referencia de su también próxima actuación en el festival hermano del Poparb, el Faraday de Vilanova, Miguel Ángel nos comentó – Espero que allí toquemos mejor - y supongo que sus seguidores así también lo esperan. Cronológicamente les siguieron Contxita con una propuesta en catalán de pop tranquilo y sencillo que sirvió de suave preludio para la mejor banda del viernes, Sidonie. El trío (pasado a quinteto) defendió estupendamente su último disco y nos regalo un concierto que hizo las delicias de los asistentes gracias, entre otras cosas, a la lesbiana interpretación de ‘Giraluna ‘(al más puro estilo ‘Marlene mi vecina del Ártico’), su single santibalmesiano ‘los olvidados’, una última interpretación desenchufada y entre el público de ‘Todo lo que nos gusta’ y, sobretodo, gracias a las canciones de sus anteriores trabajos anglosajones que una vez más demostraron funcionar mejor en directo que las de sus últimos discos, sobretodo en un festival. Sin ni mucho menos menospreciar sus dos últimos (y grandes) álbumes de estudio, somos muchos a los que nos gustaría volver a disfrutar otra vez de la psicodelia de sus inicios. Después y sin un momento de espera, en el segundo y entrañable escenario bautizado como l’ Envelat, hizo aparición Pau Guillamet junto a Jordi Rudé, Pau Asumí, Toni Molina y un par de Macintosh. Los Guillaminos nos ofrecieron una selección de temas que van del soul a las músicas mediterráneas con agradecidos toques dance y sirvieron de perfecta transición musical y conceptual para el concierto que sorprendentemente fue el más celebrado por los asistentes ese día, el de La casa azul. El proyecto de Guille Milkyway es una explosión pop, que por lo que se pudo sentir en la reacción del público, (cantaba más gente sus canciones que las de Sidonie) ha conseguido crear una comunión casi de regaliz con sus fans, gracias, sin duda a unas letras entrañables y una capacidad compositiva de crear himnos como caramelos de sugus. Luego, cabe entender que en un entorno musical en el que la figura del dj y la música enlatada a pasado a un substrato en muchos casos superior a la de los músicos e interpretes del vivo, unos visuales tan buenos como los que tiene La casa azul, acompañados de la voz, la guitarra y el agradecido piano balsámico de Milkway nos hagan olvidar la calidez y el mérito de la música completamente hecha en directo; a la vez que nos replantea la figura del hombre orquesta o del nuevo cantautor. Lejos de estás figuras queda ya el último plato que saboree la noche del viernes, el hype nacional del año, El Guincho, música hecha para bailar que si hay que englobarla en algún lado estaría en algún punto entre los djs, la música tribal y la escena rave, una propuesta al fin y al cabo también original.






Caient la tarda i amb el penediment de no haver gaudit ni del Pèsol Ferèstec ni de la sessió de revival yeyé a la piscina amb el mediàtic Oscar Dalmau (alias Philmusical), dissabte va començar amb una vetllada de cançó catalana entre allò terrenal i místic de la mà de la suggerent veu de Roger Mas al jardins de Can Torras, és a dir, a una bonica terrassa de bar. Un cop situats ja al recinte habitual dels concerts y després del pop-rock desacomplexat, i simpàtic de La banda municipal del polo norte, era el torn d’un dels plats forts del dia, els gironis Madee, que ens van oferir un concert per sota del seu nivell habitual, el d’una banda amb uns dels millors discos nacionals de la passada temporada. No era ni el lloc ni l’hora adient per una proposta com la seva i van acusar la falta de feedback amb la major part de l’audiència amb eterns silencis entre les cançons i evidents errors de execució. Per contrapartida, bon concert el de Carlos Cros i la seva banda i no només per l’esperit que el rock llatí otorga als escenaris a l’ aire lliure propis de les festes municipals, sinó també per l’aposta de l’organització d’afegir bandes de tots els colors al festival. La diversitat de propostes i horaris, al contrari del recorregut musical y conceptual més o menys lineal de divendres, es va fer del tot evident en el moment que el mestre Sisa va obrir l’últim recital del día amb ‘Embolica la troca’ tota una declaració d’intencions abans d’oferir un concert marcat per la confluència cósmica de dos dels cervells més proactius de la música surrealista catalana. Amb referències a Pau Riba i Francesc Pujols, i tot i l’alta presència del presentat com a “Blancaneus Oliver” a la direcció de la camuflada orquesta formada per el quartet instrumental d’Antónia Font i una violinista amb sobrenom de l’est, vam poder assaborir tota la grandesa lírica d’ en Jaume Sisa, apostant per las noves sonoritats joanmiquelianes dels Acapulco All Stars i amb el PopArb com a aparador inigualable. Els assistents vam gaudir d’indiscriptibles moments musicals revestits de grans reflexions sobre l’ existència y la natura humana, això sí, sense cap clàssic, ni tan sols als bisos. Llàstima que una altre binomi cósmic interessant de la nit, que era poder veure a Sanpedro tocar en la seva nit homònima no va ser possible, essent, incomprensiblement, la única banda del festival que es va fer esperar a l’escenari petit. L’ experimentat sextet ens va otorgar una proposta de pop-rock català que a la seva manera, i tal i com van fer Sidonie fa dos discos, ha migrat musicalment de l’escena independent. Per acabar, apostes segures: Mishima i Facto de la Fé y las Flores Azules. Els primers van tornar a demostrar una comunió plena en el concert més multitudinari del festival, gràcies a una lletres de doméstic romaticisme urbà y una instrumentació que va des de el clàssic indie nacional de La habitación roja, passant per l’epicisme canadenc dels Arcade Fire i finalitzant amb l’elegància dels renascuts Tindersticks. Després de gaudir i sofrir en primera fila amb Jaume Manresa, Joan Roca, Pere Debon i Joan Miquel Oliver d'els problemes técnics de les bases programades amb els Ratatats nacionals (Linn Youki), els Trio de la Fé va fer gala a l’ escenari Montsoriu del seu doblet a la pasada edició del festival, brindant un acaramelat preludi per la faceta punxadiscos del gran Miqui Puig. En el seu clássic show, cal destacar com a novetat la verborrea de Marc “Facto” Barrachina que ens va regalar discutits comentaris a favor de la Selecció Nacional (Espanyola), alhora que també postals de dubtós gust, com la d’el nostre estimat David Carabén en banyador, part també aquesta de la grandesa d' aquest petit festival.


Fotos per Arnau Sabaté & Edu J.

1 comentari:

l'anyquevénot'hoperdis! ha dit...

si, un gran esperit el d'aquest petit festival poparb, el millor del nostre petit pais

quina llàstima que et perdéssis tots els grups emergents del gorg nou, perque va estar moooolt i moooolt bé, que aquests del poparb ténen bon ull... fins i tot per a les petites coses