FIB Heineken 08 (17-18-19-20.07.2008)

EL ZUM-ZUM A LES ORELLES. Ja van dos anys seguits que el FIBStart dels dijous s'ha convertit en un dels dies més imprescindibles. Si l'any passat van ser Los Planetas i Bright Eyes els motius de pes per adquirir l'abonament pels quatre dies i no el de tres, enguany la força del FIBStart requeia en els islandesos Sigur Rós i els seus teloners de luxe, tals com Nada Surf o Black Lips. Amb el notable Með Suð í Eyrum Við Spilum Endalaust (EMI, 2008) sota el braç, els islandesos van brodar el seu concert d'hora i mitja reservant els cartutxos del nou àlbum pel final i anant a tocar la fibra des del principi, amb 'Svefn-g-englar', 'Glósóli' i 'Hoppípolla' sonant a la primera meitat del concert i deixant l'èpica pop de 'Festival', 'Inní Mér Syngur Vitleysingur' i, sobretot, 'Gobbledigook' per les acaballes. Estaven acompanyats per les inseparables Amiina i un quartet de vent metall que a 'Gobbledigook' van escenificar a dalt de l'Escenario Verde una festa de color i alegria. Potser Sigur Rós és camí de desenvolupar una nova cara allunyada de la foscor dels anteriors àlbums i acaben resolent l'equació pop més post-rock igual amb ells a l'altra banda de l'igual. I és que mai abans el marc d'un festival semblava tan ideal per un grup, però a ells la paraula els va com anell al dit.
FIRST WE TAKE BENICÀSSIM, LUEGO CONQUISTAREMOS BERLÍN. Malauradament no va tenir lloc la col·laboració més esperada de les 14 edicions de FIB. Leonard Cohen no va pujar a l'escenari a mig concert d'Enrique Morente i

LA MURALLA SÒNICA. My Bloody Valentine va ser el primer gran cap de cartell confirmat per l'organització del FIB per l'edició d'enguany. Diuen que no es parlen entre ells, i a fe que tampoc no ho fan amb el públic. Algun tímid "tha

BENICÀSSIM (TENNESSEE, USA). En un festival eminentment britànic com és el FIB, tant pel públic com per la línia musical a la que ens té acostumats, sorprèn i fins i tot s'agraeix (en un moment que la musica britànica es troba en hores baixes) que enguany les més grates sorpreses hagin vingut de l'altra banda de l'Atlàntic. El primer premi se l'emporten My Morning Jacket, que sense que ningú s'ho esperés, quan dissabte van encarregar-se de fer un dels concerts més emotius. Van desgranar una per una les cançons del seu recent disc Evil Urges (ATO - Rough Trade, 2008) en una línia lleugerament ascendent amb pics a 'I'm Amazed' i 'Smokin' From Shootin''. Per la seva banda, el dia abans, South San Gabriel van protagonitzar el concert entranyable del festival que té lloc cada any. Mentre els últims rajos de sol es colaven entre les muntanyes del desert de Las Palmas cap a dins de la carpa Fiberfib.com, el folk introspectiu i intimista del combo de Will Johnson, asseguts a dalt de l'escenari i la pista mig buida. Més irregulars van ser The Raconteurs. El projecte paral·lel de Jack White va ser la que més gent va concentrar a l'esplanada del Verde però tot i això i saber omplir l'escenari amb una força brutal a vegades aquest ímpetu es perdia en un amalgama de solos i distorsió. Problemes, però, van tenir American Music Club, amb un so de les guitarres que anava i venia però que no va privar-los de sonar molt més contundents que en disc. Cal destacar, sens dubte, que bonica va sonar 'All The Lost Souls Welcome You To San Francisco', amb tot el públic cantant la tornada i que va fer passar l'enuig pels problemes tècnics a la banda. Una mica ofès semblava també Micah P. Hinson que, irònicament, va preguntar al públic que arribava després dels concerts de Leonard Cohen i Death Cab For Cutie, si havien gaudit del canadenc. Suposem que ell també el volia veure. La gran víctima de la solapació històrico-criminal.
DO THE D-A-N-C-E. Per un servidor, el que també ha estat una sorpresa d'aquest FIB han estat els grups més ballables d'aquesta edició. Hot Chip, Yelle i El Guincho han demostrat que la seva música és per ballar-la i disfrutar-la, i molt, de nit i sota els llums de discoteca. Els dos primers van

ESTA CARPA HABLA ESPAÑOL. Això és el que va dir dissabte Noni, el cantant de Lori Meyers, a la meitat del seu concert. Potser per la ressaca de l'Eurocopa, es respiraven les ganes de cantar tornades en castellà i els granadins van ser els principals encarregats de canalitzar-ho. Obligats, com tothom, a retallar el seu habitual setlist, els Lori Meyers van oferir un molt millor concert que el de la sala Apolo el passat abril, encadenant 'Tokio ya no nos quiere', 'Viaje de estudios' i 'Dilema' i fent saltar al públic com mai. És d'agrair que, per una vegada, que els Morán hagin donat més possibilitats als grups espanyols, traslladant-los a prime-time, no només als Lori, sinó també a La Casa Azul. Guille Milkiway es va marcar un recital, obviant els seus temes més reposats per donar més importància als més ballables. Va començar a per totes amb 'La Revolución Sexual' i 'No Más Myolastan', desencadenant l'eufòria que ja no va desaparèixer fins al final. Per a una propera ocasió quedarà gaudir de Manos de Topo i Gentle Music Men, els quals no van ser objecte de la magnanimitat de tocar més tard i van haver-se de conformar amb intempestius horaris a quarts de sis de la tarda. Ja sabeu que a Benicàssim les hores van al revés.
Fotos: Arxiu FIB / Oscar L. Tejeda (Jonsi de Sigur Rós, Leonard Cohen i Kevin Shields de My Bloody Valentine) i Liberto Peiró (El Guincho)
1 comentari:
"anant a tocar la fibra des del principi, amb 'Svefn-g-englar', 'Glósóli' i 'Hoppípolla' sonant a la primera meitat del concert"
per poc ploro llegint això, encara no he superat no ser-hi en aquell moment :$
quant a la crònica, m'ha agradat molt en general, però m'extranya que no parlis de MIKA, com fent veure que no hi eres...
Publica un comentari a l'entrada