Kawaii, l'última tendència japonesa
Kawaii és una paraula molt utilitzada pels joves japonesos que designa tot allò que és petit i infantil. Seria l’equivalent a “monada”. Kawaii és també el títol del cicle d’exposicions que organitza la Fundació Joan Miró sobre el Japó actual i que es podrà visitar fins al proper estiu. Pintures, animacions, pel•lícules, fotografies o instal•lacions d’alguns dels artistes japonesos joves més sorprenents i prometedors.
Aya Takano, Erina Matsui, Chiho Aoshima, Tomoko Sawada i Kowei Nawa bé podrien ser els noms dels personatges d’un manga o els protagonistes d’una novel•la ambientada a Tòquio, però realment es tracta de cinc artistes, de quatre noies i un noi, que protagonitzen el cicle de la Fundació Miró “Kawaii. El Japó ara”. El contrast entre tradició i modernitat, els problemes socials i econòmics, la recerca d’identitat o la relació amb la infantesa són alguns dels temes comuns en les seves obres. En especial, la nostàlgia per la infantesa. Una nostàlgia que s’expressa a través d’una enorme entusiasme per tot allò que és kawaii, que s’ha convertit en una manera de pensar i de ser.
En el nostre imaginari del Japó, de ben segur compartim imatges de noies amb faldilles curtes prisades i mitjons llargs pujats, a mig camí entre dones i nenes, entre col•legiales i femmes fatales, entre consciència i innocència. Se les coneix com a gyaru i són un clar exemple de la complexitat que suposa passar de la infantesa a l’edat adulta en una societat com la japonesa. És més fàcil negar el present i intentar tornar enrera, a ser nens.
Les golithes (Lolites gòtiques), barregen trets de la moda gòtica, com el color negre i el maquillatge excessiu, amb la moda Lolita, inspirada en la època victoriana, amb grans llaços, puntes i enagos. Són una altra mostra de l’extravagància en el vestir de moltes noies de Tòquio, sobretot dels barris de Shibuya i Harajuku. Busquen marcar la diferència en una societat que, tot i les grans diferències de classe, s’esforça en aconseguir la homogeneïtzació.
El rerafons del descontentament social al Japó està clar i l’intent dels joves per a mostrar el seu rebuig al sistema actual es fa notar a través de la roba i filosofia de vida o de l’art. És el cas de Takano, Matsui, Aoshima, Sawada i Nawa, que mitjançant les seves obres pretenen acostar-nos al Japó i ajudar-nos a entendre la seva complexitat social.
Fundació Joan Miró. Cicle: Kawaii. El Japó ara. Fins el 20 de juliol.
Aya Takano, Erina Matsui, Chiho Aoshima, Tomoko Sawada i Kowei Nawa bé podrien ser els noms dels personatges d’un manga o els protagonistes d’una novel•la ambientada a Tòquio, però realment es tracta de cinc artistes, de quatre noies i un noi, que protagonitzen el cicle de la Fundació Miró “Kawaii. El Japó ara”. El contrast entre tradició i modernitat, els problemes socials i econòmics, la recerca d’identitat o la relació amb la infantesa són alguns dels temes comuns en les seves obres. En especial, la nostàlgia per la infantesa. Una nostàlgia que s’expressa a través d’una enorme entusiasme per tot allò que és kawaii, que s’ha convertit en una manera de pensar i de ser.
En el nostre imaginari del Japó, de ben segur compartim imatges de noies amb faldilles curtes prisades i mitjons llargs pujats, a mig camí entre dones i nenes, entre col•legiales i femmes fatales, entre consciència i innocència. Se les coneix com a gyaru i són un clar exemple de la complexitat que suposa passar de la infantesa a l’edat adulta en una societat com la japonesa. És més fàcil negar el present i intentar tornar enrera, a ser nens.
Les golithes (Lolites gòtiques), barregen trets de la moda gòtica, com el color negre i el maquillatge excessiu, amb la moda Lolita, inspirada en la època victoriana, amb grans llaços, puntes i enagos. Són una altra mostra de l’extravagància en el vestir de moltes noies de Tòquio, sobretot dels barris de Shibuya i Harajuku. Busquen marcar la diferència en una societat que, tot i les grans diferències de classe, s’esforça en aconseguir la homogeneïtzació.
El rerafons del descontentament social al Japó està clar i l’intent dels joves per a mostrar el seu rebuig al sistema actual es fa notar a través de la roba i filosofia de vida o de l’art. És el cas de Takano, Matsui, Aoshima, Sawada i Nawa, que mitjançant les seves obres pretenen acostar-nos al Japó i ajudar-nos a entendre la seva complexitat social.
Fundació Joan Miró. Cicle: Kawaii. El Japó ara. Fins el 20 de juliol.
2 comentaris:
Kawaii també és el que diuen els japonesos quan veuen alguna cosa que els agrada:
"Ka waii!"
Kawaii!! Ya lo decia Sakura en el Puzzle Fighter... XD
Publica un comentari a l'entrada